3.66 MB | |
2024-11-22 14:38:38 | |
Nyilvános 4 | 18 | Zalai Hírlap 2024. november 16. 267. szám 4. oldal | A JOYSTICKTŐL a vadászrepülőbe BENEDEK BÁLINT balint.benedek@ zalaihirlap.hu Gripen-pilóta vendégeskedett a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat ujabb állomásán, a nagykanizsai Halis-könyvtárban. A Magyar Honvédség vitéz Szent-györgyi Dezső 101. Repülődandárnál szolgáló Gripen-pilóta, Majerik Máté százados érdekes részleteket osztott meg a hivatásával kapcsolatban. Az előadások alapvető célja, hogy hadtörténeti ismereteket adjanak át az érdeklődőknek, valamint hogy bemutassák a nagykanizsai, illetve zalai kötődéssel rendelkező katonahősöket. Ezúttal azonban a Tokaj melletti Erdőbénye településről származó Majerik századosra esett a választásuk, a Gripen-pilóta két előadást tartott. Kevesen mondhatják el magukról, hogy vadászrepülőgépet vezetnek, a téma minden korosztály érdeklődését felkelti. A diákoknak szóló előadáson a Zrínyi-iskola és a Batthyány-gimnázium tanulói, valamint a Zsigmondy-technikum kadétjai vettek részt. Majerik Máté százados a „Joysticktől a pilótafülkéig" című előadásán a fiatalok azt is megtudhatták, hogy a századost a témával kapcsolatos könyvek, filmek és szimulátorok indították el a pilóta hivatás és a katonai repülés felé. Ismertette, hogy milyen szerteágazó feladataik vannak, köztük az ország szuverenitásának védelme, együttműködés a NATO-szövetségeseinkkel és a békeidős légirendészet: a hét minden napján, napi 24 órában két pilóta és két vadászgép áll teljes készültségben a kecskeméti légibázison, hogy egy esetleges riasztás esetén 15 percen belül a levegőbe emelkedjen és elhárítsa a potenciális fenyegetést. Beszélt még a Magyar Légierő kötelékébe tartozó negyedik generációs vadászbombázó repülőgépről, a svéd gyártmányú JAS 39 Gripenről, amely hozzáértő pilóta kezében kiváló fegyver; méltó vetélytársa a hasonló típusú gépeknek. -A technika mellett kulcsfontosságú az emberi tényező is - folytatta a kecskeméti vadászpilóta. - Hosszú évek alatt lehet megszerezni azt a tudást, amely ahhoz szükséges, hogy valaki a legmodernebb haditechnikát hatékonyan működtesse. Nagyon komoly orvosi alkalmassági vizsgákkal kezdődik a folyamat, amelyet elméleti oktatás követ, végül pedig maga a repülés. Persze a kiképzés minden szakaszában a fokozatosság elvét követjük, a motoros gépektől indulva jutunk el a sugárhajtású gépekig. A folyamat végén csak a legjobbak érhetik el a „combat-ready", vagyis a harckész minősítést. Nagy kaland és férfias próba ez. Valószínűleg emiatt olyan sok fiatal álma ez hivatás és ez a pálya, amely eléréséhez nagy segítség, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen már indul állami légiközlekedési szak is. Az előadó bemutatta a magyar pilóták felszerelését, kezdve a speciális nadrággal és mellénnyel, majd a bakanccsal és sisakkal. Ezek mind-mind a pilóta életének és testi épségének védelmét szolgálják, valamint a repülés közben fellépő, az emberi szervezetet hihetetlenül megterhelő gravitációs erő hatásainak tompítását. Ez az erő a hétköznapokban fel sem tűnik, de már egy Forma-l-es pilótára is 5 G (gravitációs) oldalirányú erő hat a nagy sebesség miatt, ami komolyan igénybe veszi például a nyakizmokat. De egy vadászpilótának még ennél is nagyobb terhelést kell kibírnia, akár 9 G-t is. Szemléltetésképpen: egy 90 kilogramm súlyú pilóta esetében ez 810 kilogramm terhelést jelent. - A gravitációs erő gyors növekedése számos veszélyt hordoz magában, hiszen a pilóta elveszíti a színlátását, és fokozatosan beszűkül a perifériás látása is - mondta kanizsai előadása során Majerik százados. - Az agy csökkenő vérellátása miatt az eszméletét is elveszíthetné a pilóta, ezt pedig mindenképpen meg kell akadályozni. Ezt a túlterhelésre automatikusan felfúvódó, gumikamrákból álló védőruházat teszi lehetővé. A kamrák nyomást gyakorolnak például a hasra és a combokra, így megakadályozva azt, hogy a vér a fejből az alsó testrészekbe áramoljon. Kulcsfontosságú még a kiképzés során elsajátított izommunka és speciális légzéstechnika is. A fiatalok nagy érdeklődéssel hallgatták végig az előadást, amely bepillantást engedett a vadászpilóták kiképzésébe és mindennapjaiba is. A felnőtteknek szóló programon Huszár András, az előadássorozat szervezőinek egyike szólt a közönséghez. Elmondta, sokan támogatták a találkozó létrejöttét. A meghívót tervező Pozsgay Gyula grafikusművész például történelmi képregényeivel öregbíti a magyar pilóták jó hírét, szerte a nagyvilágban. A soproni dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagynak is szívügye, hogy méltó emléket állítson a magyar katonai repülés hőseinek. Olyan kivételes katonahősöknek, mint a kecskeméti alakulat névadója, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós, aki minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótája volt, vagy vitéz nemes Molnár László főhadnagy, akit hősiességéért posztumusz a Magyar Tiszti Arany Vitézségi Éremmel tüntettek ki. A mai magyar vadászpilóták az ő örököseik, ezért példamutatóan, bajtársi hűséggel ápolják a nagy elődök emlékét. Majerik százados kiemelte, mennyire fontos az alapos kiképzés és a rendszeres gyakorlatozás ahhoz, hogy hatékonyan végezzék a feladataikat. Rengeteg gyakorlás szükséges ahhoz, hogy éles helyzetben minden gyorsan és pontosan menjen. A vadászpilóták hasonlók az olimpikonokhoz, akik éveken át készülnek arra, hogy a sorsdöntő pillanatokban életük legjobb teljesítményét nyújthassák. A jelenlévők a diákelőadás részletesebb, bővített változatát hallgathatták meg a kiképzés menetéről, a mindennapok feladatairól és kihívásairól, valamint a speciális felszerelésről. A többéves kiképzés során a repülés mellett műszaki és meteorológiai ismereteket is elsajátítanak a jelentkezők, valamint speciális angol nyelvkurzuson is részt vesznek, hiszen a katonai repülés nyelve is az angol. Ezek feltétlenül szükségesek ahhoz, „A kiképzés minden szakaszában a fokozatosság elveit követjük, a motoros gépektől indulva jutunk el a sugárhajtású gépekig." hogy a többi NATO-tagország-gal közös hadgyakorlatokon is részt vehessenek a magyar pilóták, és elláthassák a szövetséges államok légterének időszakos védelmét is. A Hadak útján sorozat a nagykanizsai Halis-könyvtárban november 20-án, szerdán folytatódik egy második világháborús katonatiszt történetével, akinek áldozatvállalásáról az unokái mesélnek majd. Az előadás előtt Huszár András, Majerik Máté és Benke Dániel, a Hadak útján sorozat egyik szervezője Fotó: ZH A Gripen-pilóta, Majerik Máté a speciális felszereléséről is beszélt Fotó: ZH Majerik Máté a nagykanizsai előadáson Fotó: ZH |