* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
4.89 MB | |
2018-11-05 14:52:35 | |
Nyilvános 676 | 1790 | A Nagy-Kanizsai államilag segélyezett községi nyilvános | Polgári Fiu-Iskola tizennegyedik értesítője az 1885-86. tanévről. Szerkeszté Morgenbesser János igazgató. Nagy-Kanizsa, nyomatott Wajdits József könyvnyomdájában. 1886. A következő szöveg a füzetből keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: A NAGYKANIZSAI ÁLLAMILAG SEGÉLYEZETT KÖZSÉGI NYILVÁNOS POLGÁRI FIU-I8K0LA TIZENNEGYEDIK r _ _ ___ yv _ ESTI SIT 0 JI AZ 1885-8«. TANÉVRŐL. SZKBKESZTfi MORGENBESSER JÁNOS. IGAZGATÓ. NAGY-KANIZSA, NYOMATOTT VVA.1KITS JftZSKP KŐNYVNYOMI)A.lAr.AN. 188«. A NAGYKANIZSAI ÁLLAMILAG SEGÉLYEZETT KÖZSÉGI NYILVÁNOS POLGÁRI FIÚ-ISKOLA TIZENNEGYEDIK. értesítője A Z 1885-8(5. T A N É V li Ő L. SZERKESZTŐ MORGENBESSER JÁNOS. IGAZGATÓ. NAGY-KANIZSA, NYOMATOTT WAJDITS JÓZSEF KÖNYVNYOMDÁJÁBAN. 1886. REV 98 HSV 2010 I. A polgári iskoláról. (Egy szó a szülőkhöz.) A polgári iskola a magyar nevelésügy történetében a legifjabb intézmény. Az J 868. évi XXXVIII. t. oz. kifolyásaképen azon törekvésnek köszönheti létesülését, mely szerint a magyar polgári elemnek (a középosztálynak) meg kell adni az általános műveltség megszerzésének lehetőségét; módot kell nyújtani a középosztály gyermekének arra, hogy kellő elméleti ismereteket, általános műveltséget szerezvén, ha ezek után valamely szakpályára lep, azt kellő készültséggel tehetvén, könnyebben boldogulhasson. A polgári iskolák czélját, fontosságát, fölötte nagy és két-ségbevonhatlan szükségét igen szépen fejtegette Csengery Antal, ki ez intézménynek tántoríthatatlan barátja és védője volt. az 1879. évi ápril 26-án tartott miniszteri enquéten, hol a polgári iskolák ügye is szóba került. E nagynevű hazánkfia, ki a közoktatási dolgokban első rangú tekintély volt, elengedhetetlen követelménynek tartotta, hogy Magyarország legszerényebb iparos polgára is az általános műveltség bizonyos összegével birjon. Magyarország ipari, kereskedelmi és gazdasági virágzását, gyorsabb fejlődését óhajtván, a polgári iskolát tartotta az e ezélhoz vezető legbiztosabb eszköznek, mely által akár az ipari, akár a kereskedelmi, akár a gazdasági pályára készülő ifjú legjobban és leggyorsabban szerezheti meg az e pályákhoz szükséges alapismereteket. De ő társadalmunkat nagyon is rózsás szemüvegen nézte. Nem számított népünk ama hagyományos szokásával, hogy inkább néhány esztendeig a gymnáziumba járatja gyermekét, hogy az után, ha egyszer belátta, hogy gyermeke nem tudósnak való, ez mint az 5. esetleg 6. osztályból kikerült deák, ki addig egészen beletanult a nagyúri tempókba, valamely irodában ábrándozzék. Különösen pedig nem számított népünk aristokratikus hajlamaival, melyeknél fogva bizonyos idegenkedést érez a „polgár" név iránt, mely névvel itt megtisztelik a földmives embert meg az iparost, de melylyel már nem elégszik meg az úgynevezett úri-osztály, mert ez a név neki csekély. í* — 4 — Ennek következtében a polgári iskola ínég mindig mostoha gyermeke társadalmunknak; nem részesül abban a felkarolásban, melyet megérdemelne, nem abban a fejlesztésben, mely fennállása óta szükségesnek mutatkozott. De különösen ott folytat a polgári iskola erős létküzdelmet, hol gymnázium is van, s ahol oly közeli alkalom kinálkozik az olesó, ellenőrzés nélküli kritikára, s ahol a középosztály már téves felfogásánál és gondolkodási irányánál fogva (sohasem tekintve a gyermek tehetségét és hajlamát) a gymnáziumba küldi gyermekét, nem törődve vele, ha később nem is tudományos pályára szánva, más iskolába kénytelen küldeni. Arra el volt készülve mindenki, hogy uj intézmény, minő a polgári iskola is volt, nehezen gyökeresedik meg a közvéleményben; hogy idő kell, mig életrevalósága, ezélszerüsége bebizonyíttassák ; mig fennmaradásának szükségessége általános meggyőződéssé váljék. Arról is rneg lehettünk győződve, hogy az uj iskolának, sok előítélettel, sok ellenszenvvel kellend megküzdenie. Ellenszenvvel, mely a gyenge fácskát, még mielőtt gyökeret eresztett volna, elpusztítani iparkodik. Előítélettel, mely féreg gyanánt rágja gyökereit és szívja el életnedvét. Sokan voltak, kik hazánk életföltételei iránt nyílt elmével és éles érzékkel bírtak és bírnak, kik tehát felfogván a kezdeményezők nemes intentióit, ezer örömmel fogadták az intézmény létesülését, mert ismerték Magyarország sebét; tudták, hol a baj; sejtették, hol biztosithatók virágzó jövőjének feltételei. Beismerték. hogy a magyarországi középosztály nem számit, vagy ha igen, nem sokat; élénk tudatában voltak annak, hogy Magyarország ipara a nyugati államokéval nem állja ki a versenyt, ha kézmű ve, mindig csak a kéz műve marad, a nélkül, hogy a kézzel együtt a szellem ós értelem is dolgoznék; sajnálkozással látták, hogy a hiányos értelmi művelés folytán annyi szebbre és jobbra hivatott erő parlagon hever és meddő marad. De mivel kevesen alkothatnak maguknak önálló Ítéletet, s ez egyáltalában nem is oly könnyű, közel van a veszedelem, hogy a közönség zöme a polgári iskola szükséges vagy nem szükséges voltának megítélésében olyanok után indul, kik egyoldalú felfogással oly hamar hajlandók ítéletet hozni egy intézményről, melyet teljesen megismerni feleslegesnek tartanak, s melynek űgy közmívelődési, mint ipari és közgazdasági viszonyainkra kiható üdvös voltát felfogni vagy nem tudják, vagy nem akarják. Még az úgynevezett intelligentia köreiben sem ritka a téves informatio alapján épült helytelen felfogás a polgári iskola czélját illetőleg ; s ha ily téves felfogás még az értelmiség köreiben is uralkodik, hogy lehetne alapos és helyes megítélést várni a kevésbbé értelmes köröktől. Innen van az, hogy az iskola felsőbb osztályai még mindig csekély látogatottságnak örvendenek. Innen van az, hogy a polgári iskolát még mindig majdnem kizárólag a szegényebb néposztály gyermeke ¡látogatják. Ez nem baj. Sok szegény gyermek, ki itt élvezi a magasabb iskoláztatás áldásait, ilyképen mentetik meg az elzülléstől s neveltetik hasznos tagjává a társadalomnak. Csakhogy a kevésbbé jómódú iparos ember mentül hamarabb szeretné az iskoláztatás eredményeit látni, s habár keveset költ az iskolára, mert a tandij fizetése alól felmentetik fia, könyvekkel legtöbbnvire eláttatik, gyakran még egyéb gyámolításban is részesül — a hat évig tartó iskoláztatást nem várja be — hanem rendesen már a negyedikből, gyakran a harmadikból, vagy a második osztályból fogja ki gyermekét. Ezeknél teljesen illuzóriussá válik a polgári iskolai tanítás eredménye. El nem érhető a czél, melyet Csengery Antal a már előbb emiitett enquéten a következőkép körvonaloz: „A polgári iskola, mint közép-szakiskola, hivatva, van nagy községeink jobbmódn, hílnyomóan magyar középosztályát tömegesen az általános műveltség magasabb színvonalára emelni K műveltséget azonban kellő mértékben csak mindazon humanistikus és reális ismeretek összhangzó olctotása adhatja meg, a melyeket a polgári iskola egész tanterve Jelölel." Ámde épen a jobbmóduak azok. kik proletár iskolának tartva a polgári iskolát, nem igen küldik be gyermekeiket, pedig a hosz-szabb ideig tartó iskoláztatás terheit ezek tudnák könnyen viselni. Oonstatálnunk kell továbbá, hogy a szellemi tehetség átlagos foka a polgári iskolába járó tanulóknál nem magas; sokszor más intézetekből s főkép a gymnáziumból ép azok jönnek ide, kik amott már sehogy sem képesek boldogulni. Az is megtörtént már, hogy mihelyest észrevették, hogy valamely fiú jól tanul, átvitték a gymnáziumba. Az előbb constatált tényt befolyásolják az anyagilag szegény s a mindennapi kenyérért küzdő osztály életmódja, állapota; valamint azon sajnos körülmény, hogy a tanulóra, mihelyt az iskolából hazakerül, szükség van a ház körül, amiért otthon keveset tanulhat, s bizonyára nem úgy, hogy akadály nélkül haladhasson. Okozza az emiitett tényt az is, hogy azon helyeken, a hol gymnázium van, a népiskola tanítója a jobb tehetségű tanulókat a gymnáziumba utasítja, a polgári iskolába pedig azt a részét, a melylyel éveken át a népiskolában sem lehetett boldogúlni. Ez veszedelem a polgári iskolára nézve, ós oka annak, hogy a közvéleményben még erős gyökeret nem verhetett. Az — 6 — a tanuló-anyag, mely a polgári iskolában összekerül, mindjárt elején olyan, hogy tartós együttmaradását remélni nem lehet, s igy rendesen azt tapasztaljuk, hogy egy része már az első év után elmaradoz. Ilogy ilyen képzettség mellett minő iparos válik az ily tanulóból, azt bővebben fejtegetni fölösleges. I)e azonkívül is, ezen tanuló-sereg a szaktanítók legbuzgóbb törekvése mellett sem képes azt az eredményt felmutatni, melyet az alsóbb osztályokban teljesen a középtanodák alsóbb osztályainak megfelelő tanterv értelmében elérni kellene. Azokban a gyermekekben, kik a polgári iskola első osztályába kerülnek, a becsvágyat még emelni kell, mert rendesen anélkül lépik át az iskola küszöbét. Rendesen kevés a kedély és érzelem bennök. Hogy ily elemekkel szemben minő munka vár a tanítóra, azt csak az képes megítélni, kinek fogalma van a tanítás nehézségeiről. Es mégis azon szülők, a kik valóban komolyan óhajtják gyermekeik iskoláztatását, s úgy a kormány, mint a város áldozatkészségét annyiban méltatják, hogy belátva az iskolalátogatásnak gyermekeikre nézve üdvös hatását, nem vonják el idő előtt a tanulástól, sőt maguk is buzdítják a kitartásra: végre is legjobban tapasztalják, mily fontos hivatást teljesít a polgári iskola, még ezen alakjában is, mikor szakiskolával nincsen egybekötve. Mert nem csekély azon tanulók száma, kik a helybeli p^gári iskolából kikerülve, a gyakorlati életben már is tisztességes állást foglalnak el. Azt hiszszük tehát, hogy nincs egészen igazuk azoknak, kik a polgári iskola csekély látogatottságát annak a körülménynek hajlandók felróni, hogy nincs valamely szakkal egybekötve. Igaz ugyan, hogy a gyakorlati élet szükséglete követelőleg lép fel abban a tekintetben, hogy a polgári iskolák felsőbb osztályai mellett a tanulónak legyen alkalma egyszersmind valamely gyakorlati szakmában magát kiképezni, de nem szabad elfeledni azt, hogy az utilizmus irányánál fogva, mely a jelen korban annyira elharapódzott, különösen azon körök, melyek gyermekei a polgári iskolát látogatják, mentül előbb kész kenyérkeresőt várnak a gyermektől, meg nem gondolván azt, hogy valamit csak mégis tanulnia kell, ha kenyeret akar tudni keresni; másrészről épen ezek nem látják be mily káros, hogyha a kézügyesség kedveért a kedélyt és értelmet elhanyagolják. Es itt van a polgári iskola lényege és czélja, melyet Csengery Antal, előbb idézett szavaiban oly helyesen körvonalozott. A szülők, kik valóban javát akarják gyermekeiknek, komolyan fontolják meg, hogy hová küldik gyermekeiket s azután határozzanak belátásuk szerint. Hoffmann Mór. II. Adatok a polgári iskola történetéhez 1385—86-ban. Az 1885—86. iskolai évre a beiratások, felvételi, javító és magánvizsgálatok szeptember hó 1—4 napján eszközöltettek. Véghez menvén szeptember 5-én a tanév ünnepélyes megnyitása, a tanítás szeptember 7-én kezdődött. A tanévet szabályozó tantestületi értekezlet, melynek működése a tantárgyak s órák felosztására és az osztályfőnökök kijelölésére terjedt ki, szeptember hó 1-én tartatott meg. Ugyanekkor az értekezleti jegyző ós a könyvtárosok kijelölése stb. kérdések intéztettek el. A tantestület személyzetére vonatkozólag azt említhetjük meg, hogy a betegsége miatt visszalépett Berdin János rom. kath. hitoktató helyébe Pichler Pál szt.-Ferencz rendi áldozár küldetett ki rom. kath. hitoktatónak. E tanév folyamában Hoífmann Mór, a második ötödéves íizetési pótlékot kapta meg. A tantestület tehetsége szerint iparkodott a tanítás-nevelés nagy feladatának megfelelni és kitölteni azon tért, melyet a gondviselés számára kijelölt. Az ifjúság erkölcsi viselete és fegyelmi állapota, egy-két útbaigazítás kivételével, a törvényeknek megfelelő volt. Intézetünk rendtartása a tanév elején és február hadában a rajzteremben összegyűlt tanuló-ifjuság előtt ünnepélyesen felolvastatott, utmutatást adván a tanulóknak mindennemű kötelességeik teljesítésére. Az előirt tanterv tananyagának módszeres beoszt tlScl S ci tanmenet egybevágó alakítása végett a tantestület az előirt, de szükség esetén rendkívüli értekezleteket is tartott, melyeken a tantárgyak kezelése, a tanulók erkölcsi ós szorgalmi állapota, ugv más ügyek elintézésére nézve hozatott határozat. Hogy miként mozogtunk a tanterv keretén belől, az olvasható a „Bevégzett tananyag" czimü jelentésben. A tanulók fegyelem tartása kielégítő volt, az egyes kisebb kihágások többnyire pajkosság következményei voltak, — nagyobb vétség nem fordult elő. Az intézet egészségi állapota, kedvezőnek mondható, ameny-nyiben sem a tantestületet, sem tanítványainkat nem sújtották komolyabb következményű betegségek. A Mindenható kegyelme annyira kedvezett ez évben a tantestület egészségének, hogy — 8 — betegség miatt alig mulasztott valaki; hosszabb ideig pedig senki sem. A tanulók egészségi állapota is elég kedvező volt, amennyiben járványtól meg voltunk kiméivé, habár néhány tanuló hosszabb ideig betegeskedett. A tanévet megnyitó és záró ünnepélyeken kivid iskolánk e tanévben még a következőket is megtartotta, t. i. király ő Felsége legmagasabb neve napját és Deák Ferenez halálának évforduló napját. Yolt még egy alkalom junius hó 26-án, amikor is az ifjúsági énekkar nyilvános előadást tartott belépti díj mellett. Tiszta jövedelme ugy mint eddig, ezentúl is szegény tanulók felruhá-zasara fordittatik. , A tavalyi tanév végén rendezett hangversenyünk tiszta jövedelme csak 25 frt 18 kr. volt. Ezen összeg az előbbeni évekből fennmaradt összeghez csatoltatott és igy összesen 209 írt, 68 kr. volt a takarékpénztárban elhelyezve. Az 1885—86. tanév folyama alatt azonban ezen megtakarított összegből a tantestület 55 frtot fordított szegény tanulók felruházására: maradt tehát még 154 frt 63 krnyi összeg a takarékpénztárban. Ezen fennmaradt összeghez csatoltatik az ez évi hangversenyünk tiszta jövedelme is, mely összegnek egy részéből a jövő tanév elején ismét segélyezhetünk néhány szegény, jó magaviseletű és szorgalmas tanulót. Iskolaszékünk két tagja, tek. Plosszer Ignácz és dr. Szűkíts Nándor urak örvendezteték meg intézetünket hivatalos látogatásaikkal több ízben. A tanuló-ifjuság előmenetelét feltüntetik ugyan a statisztikai táblázatok, de kimondhatjuk, hogy az nem felel meg azon gondnak, melyet minden egyes tanu\'óra fordítottunk. Ennek oka nem a tanulók hanyagságában, hanem inkább azon körülményben keresendő, hogy a polgári iskolát még mindig csak gyöngébb tehetségű tanulók keresik fel. Köz vizsgálatainkra a tantestület a tek. iskolaszék jóváhagyásával következő napokat tűzte ki: junius 9. és 18-án hittanból; junius 17—25. a többi tárgyakból osztályonként ós tárgycsoportositással; mely vizsgálati idő tartama alatt az igen sikerült rajzok csoportokban voltak kiállítva. A tanévet junius hó 26-án az ének- és szavalattal, valamint a jutalomdijak ós könyvek kiosztásával egybekötött zár-ünnepélylyel fejeztük be; a bizonyítványokat és az Értesítőt junius 28-án osztottuk ki. II. Jótékonysági ügy. A lefolyt iskolai évben is akadtak, részint egyes intézetek, részint egyes tanügybarátok, kik a tanügy oltárára meghozták nemes áldozataikat. A tandíjmentesség kedvezményét 27 növendékünk élvezte; 49 növendékünk láttatott el a szükséges tankönyvekkel és 38 tanulónk ruhával. Főtisztelendő és ngos Tallián Ede zágrábi kanonok ur 1000 frtos alapítványa kamataiból két jeles és jóviseletü növendék részesittetett segélyben. A nagy-kanizsai takarékpénztári részvénytársulat ezen évre is nagylelkűen megszavazott 20 frtnyi összeget azon nemes óhajtással, hogy az szegény és szorgalmas tanulók segélyezésére fordittassék. Tek. Knáusz Boldizsár iskolaszéki gondnok ós Ebenspanger Lipót iskolasz. tag urak 1—1 db. aranyat a kereskedelmi szám-tan- és könyvviteltanban legjobbnak elismert két tanulónak jutalmazására ajánlottak fel. A tek. iskolaszék által megszavazott 20 írtból jutalomkönyvek szereztettek be azon czélból, hogy zárünnepély alkalmával szorgalmas tanulók megjutalmaztassanak. Vezekényi Horváth Lilla urnő ő nagysága karácsonykor egy szegény tanulót 4 frttal volt szíves megajándékozni. Tek. Krutsay Ferencz ur 5 db. gőte-félét ajándékozott intézetünk természetrajzi gyűjteményének. Továbbá gyarapították még könyvtárunkat becses adományaikkal: a nagymélt. m. kir. Minister ur, az Eggenberger-féle könyvkereskedés, Lampel R., Dolinay Gyula és Hornyánszky Viktor könyvkiadó urak. Említendő itt még a tanulók által hozott kisebb tárgyak. Fogadják mindannyian nemesszivü áldozataikért, melylyel a jó czélt előmozdítani szíveskedtek, legforróbb hálánk őszinte kifejezését. II. Az intézet tanszereinek gyarapodása 1885—86-ban. Szertáraink az idén is mind vétel utján, mind ajándékozás utján elég szépen szaporodtak. A szaporodás a következőkben van feltüntetve: 1. Természettani szertár. 4 db. Bunsenféle elem. 2. Természetrajzi szertár. Maja squinado, Nida moluscorum Dromia spinifrons, Ophiura lacertosa, Ovum piscis Rajae, Syngnatns acus, Squilla mantis, Spongia comunis, Lambrus spinimanus, Portunus Dufresney, Cancer oblungus Astacus ruber, Echinus sanatilis Asteropecten maximus, Scrpulu vermicu-laris, 24 db. drágakő jegecminta. 3. Vegytani szertár. Ohlorsavas Kalium, Carb. sulf. rect., Maró káli, Ezüstolclat, Aluminium, Stearin, Csersav, Guttapercha, Oasein. 4. Földrajzi szertár. Europa fali térképe, Törökország, Németország. 5. Szabad kézrajzi szertár. Blattstudien, Ornamente Blumen, Figuren, Blumenblätter. Landschaften, Studienköpfe. i). Tanári könyvtár, a) Vétel utján: Ranke, Weltgeschichte III—V. rész. — Belicza József, név- és czimtár. Bukó K. polgári iskoláink; Dortsák Gyula, a polg. isk. életköréből. — Folyóiratok: Pliilologiai közlöny. Paedagogiai szemle, Középtanodai tanár-egyleti közlöny, Magyar Nyelvőr, Népnevelők Lapja. Földrajzi közlemények, Magyar Tanügy, Budapesti szemle, Századok, Közoktatás, Zalai Tanügy, Orsz. f. nép- és polg. isk. Közlöny, Bürgerschule. b) Ajándék utján: Tanitói képviseleti közgyűlés, határozatok a nm. m. kir. minszteriumtól; Dolinay Gyula, arczkép-csarnok; Neményi Imre, irálytan; Tonior F. ós Dr. Váradi Antal, olvasókönyv 3 köt.; Fillinger, Állattan ; Lád Károly, Német nyelvtan; Stern Mór, Német nyelvtan. Ezekre kiadtunk 300 o. é. frtot. 7. Ifjúsági könyvtár: Az ifjúsági könyvtár számára a növendékek által külön fizetett használati illetményekből a következők szereztettek be: Csató Pál: szépirodalmi munkái, Táncsics Mihály munkái 10 köt., Felfödözések könyve, Talál- — 11 — mányok könyve, Jancsó Benedek: Kölcsey élete, Kovács Dénes: Gróf Gvadányi élete, Tóik Kálmán: A tudomány vértanúi, Vad-nai Károly: Elmúlt idők, Bánfi János: Nefelojtsek, Genin: Egy valódi hős, Hoffmann Eerencz: Jellemrajzok az állatországból, Olcsó könyvtár: Guliver, Wildermuth, A zendülők, A vadölők, Lear király, Dombey, Nickleby, Washington; Ludvig és Boros: 300 Aesop mese, Szathmarv Károly: Rossz asszony várat veszt; Tóth Kálmán: A világlátók: Twain Márk: Koldus és királyfi; Olcsó könyvtár: 9 kötet, Hoffmann Eerencz: Napkeleti regék; Barna Sándor; Koszorú a serd. ifj. sz.,- a Serdülők könyve; Hauff Vilmos: Regék; Walter Károly: Regekunyhó; Jókai Mór: Kis királyok öt kötet. Összesen 62 írt 60 kr. A könyvtár helyreállítására 42 frt 40 kr; összesen 105 frt. 12 — V. Felügyelet és iskolai személyzet. a) Felügyelő testületek: 1. A nagyméltóságú vallás- és közoktatásügyi magyar kir. minisztérium és a zalamegyei tankerület kir. felügyelősége. 2 Nagy-Kanizsa rend. tanácsú vár. képviselő testületéből választott iskolaszék tagjai: Elnök: Babóchay György A1 e 1 n ö k: Nusecz József l)r. Benczik Ferencz Bún Samu Ebenspanger Lipót Eperjessy Sándor Faics Lajos Garay Benő Dr. 6 erő József Haba József Hegedűs László Hertelendy Béla Hotfmann Mór Kovács Béla Lengyel Ignácz Jegyző: Németh Ignácz Gondnok: Knáusz Boldizsár Lengyel Lajos Löwy Adolf Morgenbesser János Plihál Ferenez Plosszer Ignácz Récsey György Rózsavölgyi Antal Simon Gábor Dr. Schreyer Lajos Dr. Szukits Nándor Tersánczky József Trojkó Lajos Dr. Tuboly Gyula Wolheim Ernő. A vallás Jelekezet képviselői: Hütter Lajos evang. lelkész és hitoktató Letlinger Kelemen r. kath. lelkész, városi h. plébános. Dr. Neumann Ede izr. főrabbi és hitoktató. Pavlekovits Method g. kath. lelkész és hitoktató. — 13 — b) A tantestület és működésének kimutatása. 1. Morgenbesser János igazgató; polg. iskolákra képesített tan. a IV. oszt. főnöke; a kir. magy, természettudományi társulat rendes tagja, a nagy-kanizsai iskolaszék tagja, a vegyt. labor., a termény- és természettani szertár valamint a tanári könyvtár őre; tanította a természetrajzot a II. III., a természetlant a IV V., a vegytant az V. és VI., az ipartant a VI. osztályban H. ó. 16. Szolgálati éve ezen intézetnél 13. 2. Hock János zene ós énekre képesített tan., városi kántor; tanította az éneket minden osztályban, a természetrajzot és földrajzot az I. osztályban. H. ó. 9. Sz. éve ezen int. 6. 3. Hoffmann Mór rendes tan. Középtanodákra és polg. iskolákra képesített tan. az V. osztály főnöke; Nagy-Kanizsa város képviselő testületének és a városi iskolaszéknek tagja, tantestületi értekezleti jegyző és az ifjúsági könyvtár őre; tanította a magyar nyelvet és irodalmat a II., IV., V., VI., a német nyelvet a III. V. VI. osztályban H. ó. 20. Sz. éve ezen int: 11*) 4. Pongrácz Adolf tornára képesített tan., a tornaszerek őre; tanította a tornászatot minden osztályban, a német nyelvet az I., a szépírást az I. II. III. osztályban. H. ó. 8. Sz. éve ezen intézetnél 12. 5. Rozgonyi Lajos rendes tan. polg. iskolákra képesített tan. a III. osztály főnöke; tanította a számtant és mértant az I.. a földrajzot, német nyelvet a II, a számtant a VI., a számtant és mértant a III. és IV. osztályb. H. ó. 20. Sz. ó. ezen int. 12. 6. Schmidt Károly rendes tan. polg. iskolákra képesített tan., a VI. osztály főnöke ; a földrajzi eszközök őre; tanította a német nyelvet, földrajzot, történelmet a IV,, a földrajzot, tör-tónelemet a III., a történelmet és alkotmánytant az V. és a történelmet a VI. osztályban H. ó. 20. Sz. éve ezen int: 11. 7. Schultz Károly rendes tan., polg. iskolákra képesített tan. az I. osztály főnöke a rajztanszerek őre; tanította a mértani- és szabadkézi rajzot az I., II., III., IV., a mértani rajzot az V. ós VI. osztályban. H. ó. 24. Sz. éve ezen int. : 14. 8. Zánkay Zsigmond rendes tan., polg. iskolákra képesített tan., a II., osztály főnöke; tanította a magyar nyelvet az I., és III., a számtant és mértant a II., a számtant az V., a könyvviteltant az V. ós VI, osztályban H. ó. 20. Sz. éve ezen int. : 10. Hitoktatók: 9. Hoffmann Mór polg. isk. tan., izr. bitoktató. 10. Hütter Lajos evg. lelkész, az evg. tanulók hitoktatója. 11. Pichler Pál szt.-ferenczrendi áldozár, r, k. hitoktató. *) Irodalmilag is működött. — 14 — VI. Az 1885—86. tanévben bevégzett tananyag áttekintése, tankönyvek és tanárok. Első osztály. Osztályfőnök : Schultz Károly. Tantárgy Heti óraszám Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Hit- és erkölcstan 1 E tantárgy osztályok szerinti felosztásának és terjedelmének meghatározása a felekezeti ható ágok jogköréhez tartozik. Magyarnyelv r> Zánkay Zsigmond Iliász G. m agyai-nyelvtan. Szvorényi I. magyar olvasók. I. r. a) Elbeszélő prózai és költői olvasmányok, különösen a népmese, népmonda, magyar történeti monda. Értelmes és kellően hangsúlyozott olvasás; az olvasmányok tartalma megma-, gyarázása, az olvasmányok tartalmának szabadon való elbeszélése; könyv nélkill tanult versek szavalása. b) Nyelvtan : egyszerű mondat és mondatrészek, fő- és mellékmondat megkülönböztetése. — Mondattani alapon a teljes alaktan, tekintettel a hangtani módosulá-sulásokra; szóképzés, szócsoportok egybeállításával; az előképzők. c) Hetenkint egy Írásbeli iskolai vagy házi dolgozat. Német nyelv 2 Pongrácz Adolf Hoffinann M. ném. nyelvtan és olvasók I. r. Egyszerű mondat, mondatrészek megkülönböztetése. A conjugatióból a személyragozás és az igealakok megkülönböztetése idő és módjelzők alapján. A dek-lináczió és motio. Szótanulás hetenkint két Írásbeli do\'gozat. Földrajz 2 Hock János Dienes Péter m. oszt. földrajza A magyar-osztrák monarchia földrajza, különösen Magyarország földrajza, az osztrák tartományok c-ak általános áttekin tése, kiválólag az első természeti viszonyai. — 15 — Tantárgy Heti óraszám i| Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag >3 co 3 Rozgonyi Lajos Lutter számt. I. r. A tizedes számrendszer. A négy számolási mivelet egész számokkal és tizedes törtekkel. A tört mint hányados és viszony; közönséges törtekkel való számolás. A hazai mértékek ismertetése ; idő számítás. Mértan 2 Rozgonyi Lajos Mi cnik mértani nézlettan I r. Planimetriai elemek. Pontok, vonalok és szögek fekvési és mérési viszonyai. A legfontosabb sík idomok tulajdonsági és alakítása Az idomok összeiliősége, symetriája, hasonlósága és a ttrület meghatározása. Természetrajz J 3 Hock János Dr. Szabó József ásván} tana Szécskai István növénytana I. r. a) Téli hónapokban az ásványtanból egyes osztályok alapjellemeivel biró, a mezei gazdasági, különösen az ipari ismeretek alapjául szolgáló ásványok példányain szemléltettek azok ismertető jegyei; az ásványok találási helyük és hasznuk. b) Tavaszi és nyári hónapokban egyes seregeket jellemző, azonban a mezei gazdaságban és az iparban használtatni szokott növénypéldányokon kerestettek fel a növények ismertető jegyei ; a növények növési helyük és hasznuk. Mértani rajz 2 Scbultz Károly Szerkesztői sikmértan elemei (eszközökkel.) Szabadkézi rajz 2 Schultz Károly Előkészítés a rajzolásra. Egyenes vonalok, görbe vonalok s ezekből összetett egyszerű diszitmények. Sikmérfani idomok, egyszerű diszitmények. Sikmértani idomok. Egyszerű mértani testek, sodrony-és teljeslapu mintákról árnyékolást ; — a mintázás kezdete. .Szépírás 1 Pongrácz Adolf Üteny szerint tanulták az úgynevezett angol szépírást. Torna 1 Pongrácz Adolf A menés, futás nehezebb nemei mellett gyakorolták a sorfordulatokat, sorkanyarodásokat és a sorok mozdulatának, össze-állásának és kifejlésének különféle nemeit Szabadgyakorlatok. Éuek 2 llock J. Három és négyszólamú karénekek. — 16 — Második osztály. Osztályfőnök: Zánkay Zsigmond: Tantárgy Heti óraszám | Tanár Tankönyv Iievégzett tananyag. Ilit- és erkölcstan 1 Lásd I. osztály. Magyar nyelv 5 Hoffmann Mór Iliász G. ni agyai-nyelv Szvorényi J. magyai-olvasók. 11. r. Olvasmányok és azoknak feldolgozása. Összetett szerkezetű mondatok taglalása és szerkesztése; mellék-és alárendelt mondatok. A szókötés, szóképzés. Hetenkint egy Írásbeli iskolai vagy házi dolgozat. Németnyelv 2 Rozgonyi Lajos Hoffmann Mór néni. nyelvtan és olvasók I r. Az I. osztályban taniltakon kívül a fő-és mellékmondatok. Teljes conjugátió. A melléknév, viszonyszó, a névmás és a számnév. Hetenkint két Írásbeli dolgozat. Földrajz 2 Rozgonyi Lajos Dienes P. Az 5 világr földr. Európa bővebb és Ázsia összébb vont ismertetése oly módon, mint az I. osztályb. Számtan 3 l Zánkay Zsigmond Lutter számtan II. r. Számolási rövidítések, számtani mive-letek korlátolt pontossággal. Az arányosság fogalmának fejlesztése. Egyszerű hármasszabály; a számolásmód. Mértani viszonyok és arányok elemi. Százalék. Mértan 2 Zánkay Zsigmond Mocnik mért. néz-lettan I. r. Stereometriai elemek a sík; az egyenesek és sikok absolut a relatív fekvése, h pszög és szögletek. A legfontosabb testek tulajdonságai és hálózata. A testek felszínének és térfogatának meghatározása. Természetrajz 3 Morgenbesser János Pokorny Dehány az állatok természetrajza Egész éven át taníttattak az állatok főbb osztályaiból, az alapjellemmel biró egyszersmind a mezei gazdaságban és az iparban használtatni szokott állatpéldányokon az ismertető jegyek; az állatok tartózkodási helyök, táplálkozási és szaporodási móctjok, sajátságaik és hasznuk. Az állati lati rendszer főbb alapvonalai és az állatoknak meghatározása. Embertan. — 17 — Tantárgy i Heti óraszám] Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Ménani rajz 3 Schultz Károly Krisz. Fer "lenii ábrázolástan Vetülettan elemei; pont, vonal siktér-beli helyzetének meghatározása, egymáshoz való viszonyok. Sxubad-kezirajz 2 Schultz Karoly Fali táblákra előrajzolt ábrákról, fali nagy képekről; ékítmények elemei. Fokozatos előhaladás a mintázásban. pzépirás 1 Pongrác/ Adolf Lásd I. osztály. Torn a 1 Pongrácz Adolf Lásd I. osztály Ének 1 Hock János Lásd I. osztály. Harmadik: osztály. Osztályfőnök: Rozgonyi Lajos. Tantárgy Heti óraszám J Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Hit- és erk\' lestan 1 Lásd I. osztály. Magyar nyelv 4 Zánkay Zsigmond Ihász G. m. nyelvt. Szvorényi niagy. olvasók III. r. 1 Egészet alkotó történelmi olvasmányok. Elbeszélő költemények. A nyelvtan rendszeres áttekintése. A hangsúlyos vers ismertetése. Hetenkint egy Írásbeli dolgozat. 2 — 18 — Tantárgy Heti óraszám j| Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Német nyelv 3 ¡Hoffmann Mór Hoffmann Mór ném. nyelvtan és olvk. II. r. Egyszerű és bővitett mondatok: a mondatrészek, a fő- és mellékmondatoknak megkülönböztetése Név- és igeragozás, szóképzés elemeit. Szóbeli fordítás magyarból németre; kisebb darabok megtanulása könyv nélkül. Földrajz 2 Schmidt Károly Hunfal vy J. kis földleírás Amerika bővebb. Afrika és Ausztrália összébb vont ismertetése, tekintettel a felfedezések történelmének főbb mozzanataira Történelem 2 Schmidt Károly Schwicker J. H. magy. története A magyarok történelme oly rövid áttekintésben, hogy egy év alatt az egészet át lehet venni. Számtan 3 Rozgonyi L\'ijos Mauritz R. Köz. szánit. II. r. Összetett Hármasszabály. Kamatszámolás. Határidő számolás. Lánczszabály. Az arányos osztás. Elegyitési feladatok. Mértan 1 1 Rozgonyi Lajos Mocnik mért. nézi. II. r. Egyszerű vonalú idomok. Az összeillő-ség, symetria, hasonlóság és területmeghatározás. Görbe vonalú idomok. A körtan. Természetrajz 3 Morgenbesser János Kriesch J. ásványtan Pokorny-Dékány növénytan Téli hónapokban az ásványtani ismeret kibővittetett a kőzettannal s a geologia alapvonalaival. — Tavaszi és nyári hónapokban a növények szervezete és életfolyama ismertetett meg. Mértani raj/. 2 Schultz Károly Krisz Fer. elemi ábrázolástan A vetülettaif ismétlése és folytatása; sikok által határolt a görbe felületű rendes mértani testek ábrázolása. Árnyékszerkesztés. A látkép szerkesztése. Szabadkézi rajz 2 Schultz Károly Görög, középkori s keleti stilü ékítmények rajzolása és színezése lapmintákról. Összetettebb ékítmények féldomboru mintákról. Szépírás 1 Pongrácz Adolf Lásd I. osztály. Torna 1 Pongrácz Adolf Lásd I. osztály. Ének 1 |Hock J. | l Lásd I. osztály. — 19 — Megyedib: osztály. Osztályfőnök: Morgenbesser János. Tantárgy Heti óraszám Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Hit- és erkölcstan 1 i Lásd I. osztály. Magyar nyelv 8 Hoffmann Mór B )dnár Z-i. irályt, és olvasókönyv I. r. Környei gyak. irályt. 1. r. Arany Toldija. Az olvasmány tartalmának megértetésén kívül a mii szerkezete. Leírások a stilus általános törvényei. A prózai és a költői stílus különbségei, tekintettel a legfontosabb ügyiratokra. A mértékes vers ismertetése. Hetenkint egy Írásbeli dolgozat. Német nyelv 3 Schmidt Károly Hi\'ffoiann Mór néni. nyelvtan és olvasók II. r. Az összetett, szerkezetű mondatok taglalása és alkotása; az ezekhez szükséges nyelvtani alakok és szabályok ismertetése. A mondattannak és szóképzéstannak kiegészítése. Fordítás és könyvnélküliek tanulása. Végül a németnyelvtan részletes á\'tekintése. Földrajz 2 Schmidt Károly Hunfalvy J. kis föld\'ie-irás A három első osztályban tanult földrajzi ismeretek összefoglalása és az egész áttekintése. A mathematika\' és phisikai földrajz elemei s a földabroszok készítése. Történelem 3 Schmidt, Károly Neumann S világtört. I. II. r. A keleti népek, görögök és rómaiak története Népvándorlás Uj államok. Az izlam. A pápaság és a keresztes hadjáratok. A középkori viszonyok beomlása. Számtan 3 Rozgonyi Lajos Wauritz R. köz. számt. II. r. A hazai, valamint a legfontosabb külföldi pénzrendszerek ismertetése. Árfolyamszámítás. Lerovás és váltóleszámítolás. Az ellentett szám, a hat első alapművelet betűkkel. Első fokú egyenletek egvismeretlennel. Mértan 1 Rozgonyi Lajos Mocnik. F. inért, néz-lettan I. r A tér telmérése és területe, kiszámítása. A térfogat felmérése és köbtartalma kiszámítása, alkalmazva ezt a töltések, földkiásások, épületek falai köbtartalmai nak kiszámítására. Természettan 3 Morgen-besser János Greguss Gyula természettana A testek altalános tulajdonságai. A testek mozgás Az erők és azok sulyegyene. A munka. A gépek. A hő. 2* — 20 — Tantárgy Heti óraszám |J Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag 5 ^ 2 Schultz Károly Mérték szerinti rajzolás. A mértani rajz alkalmazása az építészeti szerkesztésre. Szabadkézi rajz 3 Schultz Karoly Ékítmények domborművekről, virág, emberi fej és testrészek raj/olása domború mintákról. A r-maissance stíl alapvonala. Mintázás. Torra 1 Pongrácz Adolf Az alsóbb osztályokban végzetteken kívül gyakoroltattak a katonai test és fegyvergyakorlatok. Ének 1 Hock János Lásd I. osztály. ÖtötÜK osztály. Osztályfőnök: Hoffmann Mór. i: Tantáruy Heti óraszám Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Hit- és erkölcstan 1 Lásd I. osztály. Magyar nyelv 3 Hoffmann Mór Gyulai Béla irodalom ismertető Környei J. gyakori, irályt. II. r. Olvasmányok : Az ujabbkori irodalom-beli költők é\' drámaírók műveiből válogatott darabok olvastatása, tartalmi magyarázat mellett a drámai compo^itio megértetése. Prózai olvasmányul a szónoki ne széd. Üzleti levelek, szerződések, köte\'ez-vé..yek. Hetenkint egy írásbeli dolgozat. — 21 — Tantárgy Heti óraszára Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Német nyelv 3 Hoffmann Mór Hoffmann Mór német tan. és olvasók. III. r. Német nyelv és mondattan ismétlése mellett könnyebb né net olvasmányok ol vastatása. Fogalmazások, nétiány vers és néhány pró/ai darab könyv nélkül megtanulása. Történelem 3 Schmidt Károly Pr. Ribáry l\'er. világtörténelme Európa történelmének folytatása a legújabb korig nevezetesen: A felfedezések; Reformatio; vallási és nemzeti háborúk. A fejedelmi absolutizmus kora. Az amerikai szabadságharcz. A franczia forradalom és Napoleon kora. Az ujabb forradalmak és az állami ujabb alakulások. Számtan 3 Zár.kay Z-igtih Mocnik F. betüszámt. Logarithmu-s. Első fokú egyenletek több ismeretlennel. Másodfokú egyenh tek egy iMneretlennel. Regula falai. Első fokú számtani és mértani sorok. Könyvviieltan 1 Zánkay Zsigm. Weninger V. könyvviteltan Az egyszerű könyvvitel, alkalmazva ezt az iparra, mezei gazdaságra és kereskedelemre. Természettan 3 Morgenbesser János Greguss Gyula természett. Bertalanffy T. mennyiséit. földr. A hang, fény, villamosság és delejesség tüneményei. A kosmografia elemei. Vegytan 2 Morgenbesser János Haydu Gy. vegytan A levegő, viz, só, mészkő, szén, stb.-ből kiindulva, az elemeknek s azok fon-tosabb vegyületeinek ismertetése. — A vérlugsó, bor, eczet, szappan, növényrost, keményítő, czukor, cserző anyagok, szerves savak, aljak stb. vegyek megismertetése. Alkotmánytan 2 Schmidi Károly Mártonfy M. magyar alkotmánytan A magyar irodalom szerkezetéről, alkotmányáról, népképviseletéről, kormányáról és kormányzá-áról. A váltó jog és a csődtörvény főbb vonalai. — 22 — Tantárgy Ileti óraszám | Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Mértani rajz 3 Gyakorlatok a vázoló asztallal és a szögmérő műszerekkel való mérésekben, a területek felosztásábin, a területek kiszámításában, térkép készítésében. Torna 1 Pongrácz Adolf Lásd IV. osztály. Ének 1 Hock János Lásd I. osztály. Hatocülc osztály. Osztályfőnök : Schmidt Károly. Tantárgy 1 Heti óraszám Tanár Tankönyv Bevégzett tananyag Hit és erkölcstan 1 Lásd I. osztály. Magyar nyel v 3 Hoffmann Mór Gyulay B. Irodalom ismertető. Névy J. gyakori, irályt. 11. r. Az ujabbkorí költők és drámaírók, szónokok válogatott művei olvastatása. A magyar irodalom története. Fogalmazási gyakorlatok és ügyiratok írásban. Német nyelv 3 Hoffmann Mór Hoffmann Mór ném. tan és olvasók. III. r. Nehezebb olvasmányok olvastatása költői és prózai művekből. Nehezebb fogalmazványok készíttetése. Elbeszélő költemények, történelmi tárgyú prózák könyv nélkül előadatása. Történelem 8 Schmidt Károly llibáry F. Magy. orsz. története. Magyarország pragmatikai történelme, különö- tekintettel a tár.-adalmi viszonyok és a közjogi törvényhozás fejlődésére. — 23 Tantárgy Heti óraszám Tanár Takönyv Bevégzett tananyag Számtan 3 Rozgonyi Lajos Mocnik F. betüszám-tana Kapcsolástan. A valószínűségi számítás elemei. A törlesztési és évjáradéki számitások A biztosító intézeteknél, takarékpénztáraknál, jegybankoknál, részvénytársulatoknál előforduló számitások. Ál\'am-és magán ¡-orsjegyek. Könyvviteltan 2 Zánkay Zsigmond Weninger V. könyvviteltana. A kettős könyvvitel, alkalmazva kereskedelemre. Takarékpénztárak, részvény-társulatok munkálatai. Vegytan 2 Morgenbesser János Hajdú Gy. vegytana. Lásd V. osztály. Ipartan 2 Morgenbesser János Legeza V. Technologia A természeti erők felhasználására szükséges gépek ismertetése. Szerszámok és szerszámgépek. Vas- és vasipar. Zárak és tűzálló szekrények. Aczéltoll gyártás. Óragyártás, papírgyártás. Uj ezüst, bronz, mész. Mértani rajz 3 Schultz Károly Lejtmérések, alkalmazva ezt a vizve-zetés, öntözés, alagcsövezésre, és vizle-csapolásra. Torna 1 Pongrácz Adolf Lásd IV. osztály. Ének 1 Hock János Lásd I. osztály. VII. Az ifjúság érdemsorozata az 1885—86 tanév végén. X. osztály. A tanuló neve és vallása, isinétlö-e ? Hittan Magyar nyelv Német nyelv Földrajz Számtan Mértan Természet rajz Mértani rajz Szabadk. 1 rajz fzépirás Torna Ének Szorgalom Magaviselet \' Bauekovits János r. k. jel jel elgs jel jel jel jel jel jel jó jó — erny jó Bodzái Lajos r. k. jó elgs elgs elgs elgs jó jó elgs elgs elgs elgs jel vált jó Böhm Lajos ág. ev. jó elgs jó elgs jó jó elgs elgs jó elgs elgs «— vált jó Datler István r. k. jó elgs elgs elgs elgs elgs elgs elgs jó elgs elgs — vált szb 5 Dorner Alajos r. k. jó jel elgs elgs elgs jó elgs elgs elgs elgs jó jel valt szb Gergely József r. k. jó elgs elgs jó jó elgs jó jó jel elgs elgs — vált jó Gerstner Viktor r. k. jó elgt elgt elgs elgs elgs elgs elgs jó elgt elgs jel hny szb Gudlin László r, k. elüt elgt elgt el«t elgt elgt elgt elgt elgs elgs elgs jel hny jó Haffner Antal r. k, jó elgs . » jo jó jel jó jó jó elgs elgs elgs vált jó 10 Halász Lajos r. k. jó jel elgt elgs elgs elgt elgs elgs elgs elgt elgs — hny szb Heiiler Béla r. k. eigs jó elgs eist jó jó elgt ló jó elgs elgs — hny jó Höfter Adolf r. k. jel elgs jel jel jel jel jel jó elgs elgs — dics jó Horváth János r. k. jó j"l elgs elgs jel jel elgs jó jó elgs elgs — vált jó Huminer Ágoston r. k. elgs elgs elgs elgt j" eins elgt elgs elgs elgs elgs — hny szb 15 Kiss Ferencz r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jó jel jó — erny jó Láng Károly r. k. elgs elg; elgs elgs elgs elgt elgt elgs elgs elirs elgs elgs hny szb Lőrinczy Pál r. k. k i m a r a dt 1 vált szb Markovit« József r. k. jó jel elgs elgs jel jel jó elgs jó elgs jó — Martenidesz Antal r. k. jó jó elgs jó jó jó jó jó jó elgs elgs jel vált jó 20 Nagy István v. k. jel jó elgs elgs jel jel elás elgs jó elgs elgs jó vált jó Németh István r. k. elgs jó elgs elgs elgs elgs jó elgs jó elgs elgs — vált szb Országh György r. k. jel jel elgs elgs jel jel elgs elgs jó jó dt elgs — vált jó Pasqualetti Antal r. k. ism. k i m a r a elgs hny Pölöskey Lajos r. k. elgs jó elgs elgs elgt elgs elgt elgs elgs elgs jó jó 25 Popovits György r. k. jel jel jó jel jó jó jel jel jel jel jel jó dics jó Iladasits István r. k. jó elgt elgs jó elgs elgs jó elgt elgs elgs elgs jel hny szb Iiichter Géza r. k. elgs elgs elgs elgt jó jó elgs elgs elgs elgs elgs — hny szb Stern Ernő móz. v jel jó jel elgs jel jel jó jó elgs jó elgs jó dics jó Szatnik Károly r. k. ism. elgs elgt elgs elgs elgs elgs elgs elgs jó jó jó — hny jó 30 Szij Pál r. k. ism. jel jó elgs jó elgs jó jó jó jó elgs elgs — vált jó Tóth Géza r. k. elgs elgt elgt elgt elgt elgs elgs elgs elgs elet elgs — hny szb Trébár Ernő r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jel jel jel — erny jó Wajdits Géza r. k. jel jel elgs jó jel jel jó jó jó jó jel jel vált szb id. Wéber Rezső móz. v. k i m a r a dt 35 ifj. Wéber Rezső r. k. jel jó elgs jó jel jó jó jel jel elgs elgs jel dics jó Wositz Lajos r. k. elgs elgt jó elgt jó elgs elgs elgs elgs jó jó — hny szb IC. osztály. A tanuló neve és vallása, ismétlő-e t Hittan Magyar nyelv i Német nyelv 1 Földrajz ! Számtan I Mértan Természet rajz Mértani rajz Szabadk. rajz Szépirás Torna Ének 1 Szorgalom1 Maga- ! viselet 1 ti Anek György r. k. jó jó elgs jó jel jel jel elgs elgs jó jó vált jó Aposztólovits Sándor g. k. jó jó jó jó jó jó jó elgs elgs jó jel jel vált jó Belus László r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jel jel elgs jó erny jó Csillag József r. k. jó elgs elgs elgs jó elgs elgs elgs elgs elgs elgs vált szb 5 Domokos Pál r. k jel jó elgs jó jel jó jó elgs elgs jó jó jel vált szb Farkas György r. k. jel elgs elgs elgs jel jel jó jó jó jel jó jel vált jó Földi Ferencz r. k. k i m a r a dt Gergye Sándor r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jó jó jó jel erny jó Gürtler Ferencz r. k. jel jel jel jel jel jel jel jó elgs jel jó jel erny jó 10 Hadnagy Imre r. k. jel jel jel jel jel jel jel jó jó jó elgs erny jó Horváth Gyula r. k. jó elgs jó jó jó jó elgs elgs elgs jó elgs jel vált jó Hóffer Ferencz r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jel jó elgs erny jó jó Junker Rezső r. k. jó elgs jó jó jel jó elgs jó elgs jó elgs jel vált Kámenszki József r. k. jel jel jó jó jel jel jó jó jó jó eks jel erny jó 15 Matkovits Mihály r. k. jo elgs elgs elgs jó jó elgs elgs elgs elgs elgs jó vált jó Récsey Ferencz r. k. jó elgs elgt elgs jel jel jó elgs elgs elgs elgs elgs hny szb Roming Ignácz r. k. jó jó jó jó jel jel elgs jel jel jó jó — dics szb Rüttel Frigyes helv. hitv. ism. jó elgs elgs jó jel jó elgs jel jó jó elgs jó vált jó Schmidkuncz Frigyes r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jel jel jó jel erny jó 20 Stercz Rezső r. k. elgs elgt elgs elgt elgs elgt elgs elgs elgs jó elgs hny jó Straub Gyula r. k. ism. jel jó elgs jó jó jó jó elgs elgs jó jó — vált jó Szolár Béla r. k. jel elgs elgs elgt jó jó elgs elgs elgs jel jó jel hny szb Totola Imre r. k. jel elgs elgs elgs elgs jó elgs elgs elgs elgs elgs vált jó Varga Jenő r. k, 25 Weber Lajos r. k. Zsilovetz Kálmán r. k. jó jó jó elss jó jó elgs j jel elgs elgs jel elgs jel jel jel jel ; elgs jel | jó jel | jó elgs jó jó elgs jó jel elgs jel jel elgs jó jó jel jó vált dics dics jó jó szb A tanuló neve és vallása, ismétlo-e 1 Hittan Magyar nye v Német i yelv Földrajz Történelem Számtan Mértan Természet rajz Mértani rajz Szabadk rajz Szépírás rí Torna Ének Szorgalom Maga-U viselet Eppiuger Manó móz. v. elgs jó elgs elgs elgs jel jó elgs elgs elgs jel jó _ vált szb Farkas Mihály r. k. jel jó jel jó jó elgs elgs jó elgs elgs jel jó jel vált jó Hencz Szilveszter r. k. k i m a r a dt Horváth János r. k. jó elgt elgt elgs elgs el\'t elgt elgs elgs jó elgs elgs jó hny jó 5 Horváth Nándor r. k. jel elgs elgs jó jó elgt elgt elgs elgt elgs elgs elgs — hny jó Knortzer Károly r. k. jó elgt elgs elgs el-Ts elgs elgt elgs elgs jó jel elgs — hny szb Koszi Lajos r. k. jó jel jó elgs elgs jel jó elgs jó e gs jel jó jel vált szb Ledofszky Ernő móz. v. jel jel jel jel jel jel jel jel jel jel jel jó — erny jó Martinetz György r. k. jó elgt elgs elgs elgs elgs elgs elgs jó jó elgs elgs jel hny jó | 10 Mattosch Ernő r. k. k i m a r a dr, Morovitz Mór móz. v. jó jel jó elgs jó jel jel jó elgs elgs elgs elgs — vált szb Németh Tódor r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jó jó j"l jó — erny jó \' Petrits István r. k. elgs elgs elgt eins jó elg> jó elgs jel jó jel jó — hny jó \' Sebők Béla r. k. jel jó jel jó jel jel jel jel JÓ jó elgs — dics jó 1 15 Takáts Lajos r. k. jel jel jó jó jel jel j"l jó jel jó elgs elgs — dics jó i Takáts Sándor ág. ev. elgs elgs elgs elgs elgs jó jó jó jó jó jó elgs — vált szb , Weiss Géza móz. v. elgs elgt elgs elgs elgs elgs elgs elgs elgt elgs elgs elgs jel hny jó 1 III. osztály IV. osztály A tanuló neve és valla»a, isinétlö-e 1 Elittan Magyar nyelv Német nyelv Földrajz Történe- 1 lem -zámtan Mértan Természet tan Mértani rajz Szabadk. rajz il Torna II Ének Szorgalom Magaviselet Brunner Antal r. k k i m a r a dt Davidovits György r. k. jel jó elgs elgs elgs élis elgs jó jó jel elgs — vált szb Martincsevits Ferencz r. k. jel jel jó jel jel JO jel JO jel JO JO — dics JO Orbán István r. k. jel jel elgs .10 JO elgs elgs elgs JO JO JO elgs vált JO 5 Polják Ignácz r. k. jel elgs JO .10 elgs jel jel jel jel JO JO — dics szb Schüller Zsigmond móz. v. elgs jó jel JO jó jó jel jel jel jó jó — dics szb Magántanulók : Egyed Jenő r. k., Wesel Adolf móz v. V. osztály. A tanuló neve és vallása, isinétlö-e\'! Hittan Magyar 1 nyelv Némi t nyelv Történelem Számtan j Könyvvitelt a n .. ! Természettan Vegytan Alkotmánytan Mértani j rajz Torna Ének Szorgalom! Magaviselet Lenk József r. k. jel jel jó jel jel jel jó jó jel jel jó _ dics jó Sárdi Károly r. k. jel JO elgs jel jel je. elgs elgs JO jel elgs - dics JO Sifnovits Simon r k. JO elgs elgs elgs JO jel JO elgs elgs elgs JO — vált szb Straub Pál r. k. ism. JO elgs elgs elgs .10 jel JO elgs elgs JO JO JO vált szb 5 Treiber József r. k. jel jel jel jel jel jel jel jel jel jel jó — erny Jó VI. osztály. Magántanulók: Döring Frigyes ág. ev., Kastl Mór móz. v., Kremser István r. k.. Sabján József r. k. A tanuló neve és vallása, ismétlo-e J Hittan | Magyar- \' nyelv Németnyelv ; Történelem Számtan Könyvvitelen Vegytan | 1 Ipartan Méitani | rajz Torna Ének ! Szorgalom Magaviselet 1 Benedek József r. k. jel jel jó jel jel jel jel jel jel jel jel erny jó Dely G}ula r. k. H jó elgs jó jó jel jó jel jó jó dics jó Geiger Sándor móz v jó jel jel jó jel jel jel j\'l jel jel jel dics szb Junker Antal r. k. jel elgs jó elgs jó jel jó jó jó elgs .iel vált • • jo 5 Keller Ignácz r. k. jel elgs elgs elgs jó jel jó jó jó jel jel vált szb Kováts József r. k. jel jó jó jó jel jel jó jó jel jó jel dics jó Leitner Gusztáv móz. v. jel iel jel jel jel jel jel jel jel jó jel erny jó Schindlberger József r. k jel jel jel jó jel jel jel jel jó jel erny jó 9 Schlick Nándor r. k. jel jel jó jó jel jel jel jel jel jel — dics jó VIII. Statisztikai táblázatok az 1885—86. tanévről. I. A tanulók általános áttekintése. A tanulók száma Vallásuk | nyelvi viszonyaik [(mini nyelv, beszélnek) Szüleik polgári állása Előmenetelök ? Osztály beíratott elmaradt róm. kath. 1 görög katli. ág. evang. helv. hitvall. ■ móz. vall. magyar magyar-német magyar-szerb éi telmiségi öuálló, őstermelő földb. és bérlő kereskedők és iparosok magáu tisztviselők szolgálatot tevők munkások haladók ismétlők I. 36 3 33 — 1 — 2 28 8 — 2 3 12 7 12 31 2 II. 26 1 24 1 — 1 — 18 7 1 6 1 6 3 10 24 1 m. 17 2 12 — 1 — 4 13 4 — 2 1 10 1 3 13 2 IV. 8 1 6 — — — •> ! hJ 4 4 — 2 1 1 3 1 7 — V. 5 — 5 5 2 — 3 5 — VI. 18 — 9 — 1 — 3 9 4 - 3 — 4 4 2 13 — Összeg 105 * 89 » 3 i 11 , 77 27 1 15 6 ! 35 1 18 31 93 5 II. A tanulmányozás eredményének áttekintése osztályonkint 1885—86 ban. TANTÁRGY I. osztály \'II. osztály in. osztáiy- ív. osztály- V. osztály VI. osztály- jeles jó elégs 1 elégt t jeles jó elégs elégt jeles jó elégs elégt jeles jó elégs i elégt jeles jó elégs elégt jeleS jó elégs 1 elégt Hit- és erkölcstan 11 12 9 1 12 12 1 _ 6 5 •4 __ 4 ___ 1 _ 3 2 _ _ 8 1 _ _ -Magyar nyelv 11 8 8 6 7 7 10 1 5 3 3 4 2 2 1 — 2 J 2 - 0 2 2 - : Német nyelv 3 4 22 4 7 5 12 1 4 3 6 2 1 2 2 — 1 1 3 — 3 4 2 — Földrajz és statisztika 5 7 15 6 7 9 7 2 2 4 9 1 3 1 — — — — — — Történelem _ — - — — — — 4 4 7 — 1 2 2 — 3 — 2 — 2 5 2 — Számtan 12 8 10 3 17 6 2 — 7 1 5 2 1 2 2 — 3 2 — — 6 3 — — Mértan 10 10 10 3 14 9 1 1 5 4 3 3 3 - 2 — — — — — — — — - Könyvviteltan — _ — — — - — — — — — — ; 5 — — — 9 — — —¡ Természetrajz 5 11 12 5 7 8 10 — 3 4 8 — — — — - — — — — — Természettan 2 2 1 — 1 3 1 Vegytan — — - _ — — — — - — — _ — — 1 1 3 — 5 4 — Ipartan — — - — — — — — — — — — — — — 1 - — — — 6 3 — — Alkotmánytan - — — — — — — — — — — — 2 1 2 — — Mértani rajz 6 8 17 2 6 7 12 — 4 4 5 2 3 2 — — 3 1 1 — 5 4 — — Szabadkézi rajz 5 15 13 5 6 14 _ 1 8 6 — 1 4 — — |_ — — — — — Szépirás 3 6 21 3 7 13 5 — 7 2 6 — — — — — — — — - — Testgyakorlat í 3 6 24 1 11 13 - — 9 — — 4 1 — I — 4 1 — 5 3 1 — Ének 8 4 1 — 11 4 1 — ! 4 ] — — . - — 1 - 1 — — 6 — — - — 32 — IX. Tandíjmentes, ösztöndíjas, jutalmazott és segélyezett tannulók az 1085—86 tanévben. A) Tandíjmentesek. Haffner Antal, Heitler Béla, Kiss Ferenez, Bodzái Lajos, Weber fíezső, Banekovits János, Nagy István, Országh György, I. oszt. tan., — Farkas György, Matkovits Mihály, Szolár Béla, Horváth Gyula, Domokos Pál, Yarga Jenő, Csillag József, Ger-gye Sándor, Aposztolovits Sándor, II. oszt. tan., — Horváth Nándor, Takáts Sándor, Morovitz Mór, Farkas Mihály, Horváth János, III. oszt. tan., — Lenk József, Sárdy Károly, Sifkovits Simon, Y. oszt. tan., — Schindlberger József, Kremser István, VI. oszt. tannlók. B) Ösztöndijasok: Benedek József VI. ós Lenk József V. oszt. tanulók, Tal-lián-fóle 60 frtos ösztöndíj, egyenkint 30- 30 írt. C) Jutáim az ottak: Schindlberger József VI. o. tan. mint a számtan- és könyvviteltanban jeles tanuló 1 db. aranynyal Knausz B. ur szives adományából. Ledofszky Ernő III. oszt. tan. mint jeles számoló 1 db. aranynyal Ebenspanger L. ur szives adományából. A tek. iskolaszék által utalványozott 20 frtnyi összegből vett jutalomkönyvekkel a következők jutalmaztattak : Kiss Ferenez, Banekovits János, Trébár Ernő I., Gergye Sándor, Belus László, Hadnagy Imre Schmidkuncz Frigyes, II. Németh Tódor, Sebők Béla III., Martincsevits Ferenez IV., Treiber József V., Leitner Gusztáv, Sehliek Nándor VI. oszt. tanulók. D) Segélyzettek: I. A lek. iskolaszék szives adományából. a) Ruhával: Banekovits János, Kiss Ferenez. Markovits József, Németh István, Martenidesz Antal, Stern Ernő, Haffner Antal, Nagy István, Bodzái Lajos, Böhm Lajos, Heitler Béla, — 33 — Szij Pál, Láng Károly. Lőrinczy Pál, Radasits István, Országh György Tróbár Ernő, Popovits György I. o. tnn. — Hadnagy Imre, Domokos Pál, Csillag József, Matkovits Mihály, Horváth Gyula, Aposztolovits Sándor, Gergye Sándor, Anek György. Varga Jenő. Farkas György II. oszt. tan., — Takáts Sándor, Weiss Géza, Farkas Mihály Ili. oszt. tanulók. b) Iskolai könyvekkel: Halász Lajos Martenidesz Antal, Nagy István, Németh István, Láng Károly, Banekovits János, Stern Ernő, Haffner Antal, Heitler Béla, Wober Rezső, Szij Pál, Bodzái Lajos, Gergely József, Kiss Ferencz 1., — Horváth Gyula. Aposztolovits Sándor, Straub Gyula. Anek György, Matkovits Mihály, Domokos Pál, Totola Imre, Csillag József, Récsey Ferencz, Farkas György, Varga Jenő, Roming Ignácz, Gergye Sándor II., — Horváth Nándor, Horvátit János, Farkas Mihály. Morovitz Mór, Weiss Géza, Koszi Lajos, Hencz Szilveszter, Eppinger Manó, Takáts Sándor III., — Davidovits György, Brunner Antal, Martincsevits Ferencz, Orbán István IV., — Straub Pál, Sifkovits Simon, Lenk József, Sárdi Károly V. — Schlick Nándor, Liitner Gusztáv, Schindlberger József, Dely Gyula. Geiger Sándor VI. oszt. tanulók. • II. A segély al ipbU: Ruhával: Horváth Nándor, Hencz Szilveszter II1., — Martincsevits Ferencz, Davidovits György IV.. Sárdi Károly, Sifkovits Simon V., Schindlberger József VI. oszt. tanulók. ///. Vezekévyiné Horváth Lilla uniÖ szíves adományából: Lenk József V. oszt. tanuló. 2 — 34 — X. Az ¡886—87. tanév megkezdésére vonatkozó érteshés. A tanulók felvétele, vagyis beírása augusztus 30-án kezdődik és tart szept. hó 2-ig, naponkint délelőtti 9 órától 12-ig és délutáni 3 órától o-ig a polg. iskola épületében (I. em.) igazgatói irodában; ugyanekkor tartatnak a felvételi és javitó vizsgálatok is. Szeptember 2-dikán tul csak igazolandó alapos okoknál fogra vehető fel a tanuló. 1. Az iskolai óv a polg. iskolában szept. 1. napján kezdődik és tart a következő év junius hava végéig. 2. A polgári iskola első osztályába szabályszerűen csak oly tanuló léphet fel: a) ki legalább életének 9. évét betöltötte; b) kinek az elemi (nép) iskola negyedik osztálya számára kiszabott tantárgyakban elegendő jártassága van s ebbeli ismereteit e végre elrendelt felvételi vizsgálat utján igazolja. 3. A polgári iskolába lépő tanuló bármely nemzetiséghez tartozik, köteles a magyar nyelvet is tudni annyira, hogy a törvény által ezen iskolában elrendelt magyar nyelvi oktatásban fennakadás nélkül részt vehessen. 4. A polgári iskola egy-egv osztályába bevehető minden oly tanuló, ki koránál fogva az általa kijelölt osztályba beillik és az azon osztályban megkívántató előkészültségről vizsgálat utján bizonyságot tesz; középtanodából a polgári iskolába átlépni kívánó tanulót, bizonyítványa alapján is fel lehet venni. 5. A felvételi vizsgálat díjmentes. t>. A polgári iskola egy-egy osztályába rendszerint 50 tanulónál többet felvenni nem lehet. 7. A polgári iskola negyedik osztályába átlépő tanuló ha a polgári iskola mellé ipartanműhely is van állítva; beléphet abba és az ott felvett iparágakat az iskola 4., 5. és (i. osztályában kiszabott tantárgyak tanulása mellett megtanulhatja annyira, hogy onnan a polgári iskola hatodik osztálya bevégez-tóvel, mint iparossegéd léphet át az illető iparos műhelyébe. 8. A polgári iskola negyedik osztályát bevégzett tanuló, ha szakiskolákba akar átmenni, átléphet: a) Tauitóképezdébe, b) kereskedelmi iskolába, c) Középipartanodába, d) az országos mintarajztanodába. 9. A polgári iskola hat osztályát bevégzett tanuló előtt következő utak állnak nyitva: a) Alkalmaztathatja magát állami hivatalokra, vasúti gyakornokságra, a nem kincstárilag kezelt postai, távirdai kezelői szolgálatra, \' számtiszti hivatalokra a minisztériumoknál, várni, pénzügyőri, fogyasztási adói, pénz- és adóőrségi, dohánybeváltási, gyártási és eladási, lotto, bélyegző és sóhivataloknál, a megyéknél segéd és kezelői állomásokra, stb. b) Ipari, kereskedelmi, biztosító-társulatoknál, pénzintézeteknél. 10. Ha a 6. osztály bevégzése után még tovább is tanulni akar. átléphet a gazdasági, állatorvosi középintézetekbe. A növendék személyesen, még pedig szülei, gyámja, vagy ezek megbízottja kíséretében tartozik a fölvételre az igazgatóságnál megjelenni. Minden nyilvános és magántanuló beiratás alkalmával a tandíjon kívül 1 frtot tizet az ifjúsági könyvtárra. Az egész évi tandíj a tekintetes iskolaszék 1878. október 81-én tartott gyűlésének 11. pontja értelmében, minden vidéki és magántanulóra nézve 5 írt, a helybeli nyilvános tanulókra nézve pedig 3 irt., mely a beiratáskor lefizetendő. A tandíjfizetés alól való felmentés egyedül Nagy-Kanizsa város hatóságát, mint ezen intézet kegyurát illeti, azért a felmentés iránti folyamodványok a város tele. tanácsához nyújtandók be. A pót- és javító vizsgálatokra oly tanulók bocsáttatnak, kik csak v-my kötelezett tantárgyból nyertek „elégtelen" osztályzatot. Azoknak, kik kél tantárgyból nyertek „elégtelen" osztályzatot és a kiknél a hiány pótlása a szünnapok alatt remélhető, a tantestület engedélyt adhat a javitóvizsgálat letételére, de csupán azon intézetnél, a hol tanultak. Kik több tantárgyból kaptak „elégtelen" tanjegyet, az osztály ismétlésere köteleztetnek. A beiratási és vizsgálati napok pontos megtartására annyival is inkább felhivatik a t. szülők figyelnie, mert a később jelentkező s késedelmét kellőleg igazolni nem tudó tanuló a tanintézetbe nem vétetik fel. Nagy-Kanizsán, 1886. évi június hó 28-án. Moryeribetmer János, igazgató. 3* Az érdemsorozatban használt rövidítések értelme. Előmenetelre nézve: Szorgalomra nézve: jel—jeles jó=jó elgs.=elégséges elgt.—elégtelen erny=-ernyedetlen dics—dicséretes vált.-=változó hny.—hanyatló Magaviseletre nézve: jó=jó szb=szabályszerii ksz=kevésbbé szabályszerű r.—rosz. I. A polgári iskoláról. (Egy szó a szülőkhöz.) II. Adatok a polgári iskola történetéhez 1885—86-ban. III. Jótékonysági ügy. IV. Az intézet- tanszereinek gyarapodása 1885—86-ban. Y. Felügyelet és iskolai személyzet. VI. A bevégzett tananyag áttekintése, tankönyvek és tanárok. VII. Az ifjúság érdemsorozata az 1885—-86. tanév végén. VI*I, Statisztikai táblázatok az 1885 — 86. tanévről. IX. Tandíjmentes, ösztöndíjas, jutalmazott és segélyezett tanulók az 1885 • 86. tanévben. X. Az 1886 — 87. tanév megkezdésére vonatkozó értesítés. Tartalom, |